torstaina, marraskuuta 19, 2009

Päivän sitaatti

Joel Melasniemi: "Oma lista", Soundi 11/2009 :

"Townes Van Zandt: Rake. Sitä soittelee ja sitä säveltelee jos jonkinlaisia rallatuksia, ja sitten kuulee tämmöistä ja aloittaa taas alusta. Terhi löysi Zandtin MySpacesta ja vinkkasi mulle."

Jotenkin minun on mahdotonta kuvitella Van Zandtin veroista outlaw-legendaa MySpaceen. En osaa selittää miksi, mutta onneksi kaikkea ei edes tarvitsee selittää. Sitä paitsi keskivertomusavisalainen inhoaa kantria, lukuun ottamatta tietenkin Johnny Cashia, jota ei kuitenkaan koskaan kuuntele.

3 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Rekkakuskikantri on todella hc-kamaa. "Give me forty acres to turn this rig around."

Mackan kirjoitti...

"Mä oon rekkamies, oon hitto soikoon"

Aika gay tuo "hitto soikoon"...

tommi kirjoitti...

Käsittääkseni Ruotsissa eli ainakin 70-80-lukujen taitteessa rekkamiesten kulttuuri, missä kuunneltiin kantria, pukeuduttiin stetsoneihin, maalattiin rekan hytteihin ruiskulla monimutkaisia maisemakuvia ja keräännyttiin suurille festareille, missä ohjelmana oli yleensä kiihdytysajoja. Luulen, että se oli jonkinlainen raggarikulttuurin alalaji.

Tästä kirjoitettiin suomalaisissakin autolehdissä. Tai en nyt muista luinko myös ruotsalaisia tai olivatko ne jotain rekkakuskien ammattilehtiä.

Rekkakuskeille osoitetuissa mainoskaseteissa (muistatteko mainoskasetit!) soitettiin kantria ja välillä taisi olla jotain huumoria tai mainosspiikkejä. Olen joskus saanut tuntemattomia teitä käsiini yhden tällaisen, ja se oli ensimmäinen lähde, mistä olen kuullut mm. kappaleet Country roads take me home, Truck driving man ja Mule skinner blues.

Tässäpä olisi aihetta jos blogin lukijoissa on tekemisen puutteesta kärsiviä etnomusikologeja.

Top-5

Grand Hotel Tammer Fit Wok (Verkatehtaankadulla) Laiska käveleminen  Päiväunet Ekstra-luokka (VR) Mitä vanhemmaksi tulen, sitä tiiviimmin ol...