Jopa Rumbakin on hereillä, vaikka ei kerrokaan, miksi se Kendrick kaivaa verta nenästään. Tällä studioräppäreiden aikakaudella, jolloin emceet eivät haasta toisiaan, vaan keskittyvät ns. getting paid, on tämä tilanne enemmän kuin tervetullut. Näin paljon sähköä ei ole ollut ilmassa kymmeneen vuoteen. Itse asiassa tämä on viihdyttävämpää, kuin se aiempi skaba NYCn kingiydestä, jota Nas ja Jay-Z vetivät levyillään turhan monta vuotta. Hiphop-ummikoille tilanteen syvällisempi ymmärtäminen saattaa vaatia hieman perehtymistä termiin nimeltä battle, jota en jaksa aukikirjoittaa, vaan wikipedian suppea oppimäärä saa riittää.
Kaikki kuitenkin toivon mukaan ovat kärryillä sen suhteen, että hipedihoppi-jutut saivat alkunsa pienessä New Yorkin kaupungissa, ookoo? Sen pitäisi kuulua ihan perusjantterinkin yleistietoon nykyaikana, kun niin moni muukin Los Angelesin ja New Yorkin kaduilta peräisin oleva ilmaus on pesiytynyt jokapäiväiseen yleiskieleen jopa täällä Lapissa.
Mutta. Se jutun ydin. You don't just claim the throne of New York City and expect to get away with it. Especially, if you from Compton. You better be ready to put up. Eli toisella kotimaisella: New Yorkin kruunua ei noin vain vaadita itselle, ei varsinkaan, jos on Comptonista. Parempi pistää kaikki peliin tai lähteä kotiin silloin. New Yorkin (metaforinen eli vertauskuvallinen, tosikoille, neliöille ja urpoille selvennykseksi - capisce?!) kuninkuus kun ei rapin omassa mielikuvitusmaailmassa tarkoita ainoastaan ko. kaupungin herruutta. Eikä itärannikon. Se on vähän niinkö koko maailman herruus, lapset ja noobit. Sitä se on. Kelatkaa nyt. Ja se miksi sitä ei yleensä haasteta muualta, kuin New Yorkin sisäpuolelta, on selitetty ja aukikirjoitettu mm. vuonna 1998 ilmestyneessä Gang Starrin New York Strait Talk -veisussa. Toki monessa muussakin kappaleessa, mutta tuossa se on niin selvästi, kuin voi olla.
"[...]True if you can make it here, you can make it anywhere
That means a lot of rappers, they should stay away from here
cause we still care, about the total artform
Niggaz could sell more records but they still can't flip a live forum[...]"
Valottiko vähän? Hiphoppologian tohtori lopettaa luentonsa tähän. Ja kuunnelkaa nyt sen Kendrick Lamarin pätkän lisäksi ainakin Joell Ortizin vastine, jumalauta! Ja ajatuksella. Ne sanat, ne sanat. Niitä satoja muitakin kynnelle yrittäviä voitte kuunnella, New York Citystä on kuulemma yhtäkkiä vaikea saada studioaikaa, sikäli, kuin se asiaan liittyy.
10 kommenttia:
Kiitti luennosta. Mun piti lukea juttusi parikin kertaa, että pääsin edes vähän taajuudelle...
Ole hyvä. Ehkä on vähän alakulttuurin sisäistä koodistoa muakana, mutta muutenkaan tämän jutun symbolinen arvo ei välttämättä heti avaudu helposti.
Ja lisää pukkaa. NBA-pelaaja Iman Shumpertkin on tehnyt oman vastineensa:
http://youtu.be/bBp6C7msBIo
Ahaa, onkohan "vastine" seuraava YT-ilmiö...
Toivottavasti ei. Syy miksi käytän juuri sitä sanaa on se, että Kendrickin verset olivat hyväntahtoinen haaste, kehään kutsu muille räppäreille pistämään parastaan peliin. Muillekin, kuin vain nimetyille. Ja nyt ainakin kaksi on jo vastannut.
Korjaan, siis tässä on se Shumpertin vastaus.
Ihan UlanBatoria mulle. Taitaa mennä monologiks tollanen läppä tässä blogissa.
No sillähän mä koitan selittää näitä juttuja ja dialogiahan tässä on nytkin käyty. Myös selventäviä kysymyksiä otetaan vastaan. :D
Yks aika selventävä kysymys heti kärkeen, ootsä varma et meitä kiinnostaa ton skenen nyanssit? Ite voin omaltakohdaltani sanoo et ei oikein aika riitä ottamaan tota skeneä haltuun edes tyydyttävästi, sori.
Mä nyt ajattelin yös niitä muita mahdollisia lukijoita, joita tällä blogilla kenties vielä on. Samoin kuin niitä mahdollisia uusia lukijoita, jotka saattaisivat tänne eksyä. Eklektisyys ja moniskeneisyys kunniaan kato.
Yritin jo kerran puhua tästä rap-tilanteesta, mutta en muista enää kenelle ja missä tilanteessa. Lisää vaan Mikko!
Lähetä kommentti